Jak reklamovat poškozené cestovní zavazadlo?
Dovolená končí nebo naopak začíná a vy na letišti zjistíte, že máte po příletu poškozený kufr. Znáte to? My doufáme, že ne. Ale přece jenom, kdo je připraven, není zaskočen. Nepropadejte panice. Poškozené zavazadlo lze poměrně jednoduše reklamovat a vy se nemusíte obávat, že o něj přijdete. Jak tedy na to? Stačí se řídit pár zásadami.
Reklamujte nejlépe ihned na letišti
Jakékoli poškození zapsaného zavazadla, tedy toho, které odevzdáváte dopravci k jeho přepravě, je úplně nejlepší hlásit hned na letišti. Při vyzvedávání zavazadel na páse po příletu tedy doporučujeme zavazadlo pořádně prohlédnout. Pokud shledáte, byť sebemenší poškození, nafoťte jej a neostýchejte se tuto situaci nahlásit na přepážce určené k reklamaci zavazadel, která je zpravidla umístěna poblíž samotného pásu. U sebe musíte mít tzv. zavazadlový lístek. Pak už stačí jen vypsat protokol a popsat škody. Nezbytné je také kontaktovat o vzniklé situaci příslušnou aerolinku. Číslo získáte přímo na přepážce či na informacích.
Reklamovat lze i z domu
Pokud si poškození nevšimnete ihned na letišti, je možné jej nahlásit i po návratu domů. Poškození je ale lze nahlásit pouze do 7 dnů od převzetí zavazadla, a to například e-mailem společnosti, která vaše zavazadlo poškodila. V emailu nesmí chybět vaše jméno a příjmení, adresa, číslo reklamace a fotografie. Reklamaci lze vyřídit i telefonicky a poté se domluvit na následném postupu. Samotné reklamace jsou následně vyhodnocovány do 30 dnů od jejich doručení.
Kolik mohu dostat zpět?
Maximální výši kompenzace, kterou můžete za poškozené zavazadlo dostat, upravuje u všech mezinárodních letů tzv. Montrealská dohoda. Její maximální výše je tedy všeobecně stanovena na cca 1 220 EUR. Konkrétní částka je pak krácena dle stáří zavazadla, pořizovací ceny, závažnosti poškození atd. Pokud však máte zavazadlo vyšší hodnoty, než je stanovený limit, musíte si jej připojistit u pojišťovny, případně zaplatit poplatek na letišti.
K finanční náhradě ale nemusí dojít vždy. Letecká společnost má také možnost vám místo finančních prostředků nabídnou rovnou nový kufr, který by měl odpovídat velikosti původního zavazadla, případně si opravu zavazadla zajistit sama na vlastní náklady.
Není společnost jako společnost
Pokud plánujete výlet s nízkonákladovou společností, přečtěte si před odletem přepravní podmínky. V některé z těchto „low cost“ společností totiž na kompenzaci při poškození zavazadla nebudete mít nárok.
Není poškození jako poškození
Reklamovat lze pouze viditelné poškození zavazadla během jeho přepravy. Na poškození opotřebením se tedy kompenzace nevztahuje. Problém může být také u nízkonákladových společností v případě, že dojde k poškození zavazadla způsobenému přeplněním. Vždy je tedy žádoucí seznámit se před odletem s přepravními podmínkami té které aerolinky.
Jak tomu všemu předejít?
Pokud podobné problémy nikdy řešit chcete, vždy je dobré svůj kufr alespoň částečně ochránit. Samozřejmě nikdy nelze zabránit všemu, ale menším poškozením můžete předejít. Jak na to? Přečtěte si o ochraně svého zavazadla v našem článku.
Samozřejmě ale ochrana je jen jedna věc. Základem by ale vždy mělo být skutečně kvalitní zavazadlo, které obstojí i v náročnějších podmínkách. A takové najdete u nás na Bagis.